10 ötlet, hogyan keress pénzt fotósként, és hogyan maximalizáld a bevételedet

10 ötlet, hogyan keress pénzt fotósként, és hogyan maximalizáld a bevételedet

Előre is köszönöm, hogy megosztod:
  • 245
    Shares

Konkrét, azonnal használható ötletek arra, hogyan lehet fotózással pénzt keresni, lépésről lépésre útmutatók, csupa gyakorlatias leírás.

 

Ha a fotózást még csak fontolgatod, a cikk olvasásától talán megjön a kedved ahhoz, hogy profi fotóssá válj, és azok közé tartozz, akik pénzt is keresnek a fényképezéssel.

Biztosan azt várod, hogy első helyen az esküvői fotózást javaslom, de arról inkább lebeszéllek. Benne van a listában, lesz még szó róla.

 

Sokan csak hobbiként tekintenek a fotózásra, míg mások azért vágnak bele, és végzik el az OKJ-s fotográfus képzést, mert pénzt is szeretnének vele keresni.

A hobbi és a pénzkeresés egyébként nem zárja ki egymást, sőt!

Sok éves tapasztalat alapján hirdetem, hogy…

„Találj valamit, amit szeretsz csinálni, és akkor soha többé nem kell majd dolgoznod az életedben.”

(Sok embernek tulajdonították már ezt a szállóigét, de az eredeti azért mégis csak Konfuciusztól származik)

 

Mi régóta lelkes terjesztői vagyunk ennek az elvnek. Többek között azért is írtunk össze ennyi ötletet arra, hogyan keress pénzt fényképészként, mert így a 10 módszerből nagy eséllyel találsz párat, amit szeretsz is csinálni, és jó is vagy benne.

Hobbi vagy pénzkereset?

 

Megmutatjuk, hogyan válhat költséges hobbiból vaskos bevétel.

És megmutatjuk, hogyan keresnek jól azok, akik ezt már felismerték.

 

 

Talán azt gondolod, hogy ez egy 10 perc alatt megírt poszt, egy odavetett lista tele közhelyekkel, lózungokkal…

Mielőtt még ezt gondolnád, tudnod kell, hogy ezt a cikket komoly kutatómunka előzte meg: szakmabelieket kérdeztünk meg, kutattunk a neten, és beletettünk mindent, amit évtizedes vállalkozó tapasztalatunk alapján hasznos lehet számodra. Az így keletkezett listából pedig kivettünk minden sallangot, kihúztuk azokat az ötleteket, amelyeket piacképtelennek ítéltünk, vagy amelyekről a tapasztalt fényképészek lebeszéltek minket. Mindezt azért tettük, hogy…

számodra valóban értékes, letesztelt és letisztult megoldásokat mutassunk.

Így jutottunk például arra a következtetésre, hogy valószínűleg nem esküvői fotózással fogsz bevételt szerezni. És hogy miért nem? Ezt az egyik pontban bővebben kifejtjük… tuti meg fogsz döbbenni… szóval olvass tovább.

A felsorolt ötleteket elsősorban akkor tudod hasznosítani, ha vállalkozóként vagy szabadúszóként szeretnél bevételhez jutni. Nem kell, hogy főállásban vállalkozó légy, simán elkezdhetsz állás mellett is plusz pénzt keresni. Így anélkül ki tudod próbálni, hogy mely módszerek valók Neked, hogy feladnád a jelenlegi állásod. Majd ha már kitaláltad, hogy mit csinálj, és láthatóan pénzt is keresel belőle, akkor felválthatod a munkahelyedet vállalkozói igazolványra.

Gyakorló marketingesként és cégvezetőként bevételnövelő, profitmaximalizáló (mondhatnám: „kasszarobbantó” 🙂 ) tippeket is adok, hogy ne csak annyit keress, amiből éppen megélsz, hanem plusz profitot is bezsebelj, és a jól kereső fényképészek közé tartozz.

A módszereket a szükséges tudásszint alapján raktam sorrendbe, vagyis minél nagyobb sorszámmal jelöltem az adott módszert, annál magasabb szakmai felkészültség és annál professzionálisabb fotós eszközök szükségesek a műveléséhez. Az elsőket már akkor is elkezdheted, amikor még kevésbé vagy profi, az utolsókhoz már képzett, tapasztalt fotográfusnak kell lenned.

 

 

1. Fotópályázatok

 

Kezdő és gyakorlott fényképészként remek lehetőség, ha indulsz fotópályázatokon. Legtöbbször valamilyen értékes terméket vagy szolgáltatást nyerhetnek a díjazottak, de gyakran készpénzzel jutalmazzák a kiváló munkákat.

Bár nem reprezentatív felmérés, de én egy embert ismerek, aki ilyennel próbálkozott. Hobbiból fotózgatott, majd beküldött pár képet a NatGeo egyik pályázatára, és az egyikkel rögtön nyert egy csúcskategóriás mobilt. Mindössze néhány beküldött felvételből…

Persze nem garantálhatom, hogy az első pár fotóddal nyersz egy mobiltelefont, de a pályázat olyan dolog, ami nem kerül Neked semmibe, és csak pár percbe telik pályáznod.

Apró munkabefektetés – magas várható jutalom

Minél többet próbálkozol, annál nagyobb az esélyed, hogy nyerj, arról nem is beszélve, hogy egyre több rutint szerzel.

 

Hol találsz ilyen pályázatokat?

Nagy titokra fog most fény derülni: legkönnyebben úgy találsz ilyen lehetőségeket, ha beírod a Google-be, hogy „fotópályázat”.

De pár hasznos helyet én is összegyűjtöttem Neked, itt el tudsz indulni:

 

http://www.fotoshirek.hu/fotopalyazatok/

http://palyazatok.org/category/fotopalyazatok/

http://www.mafosz.hu/palyazatok.html

http://fotopalyazat.info/ (FB odaluk: https://www.facebook.com/fotopalyazat.info/ )

 

Böngészd át a fenti lapokat, nézd meg a Google találati listájának legalább első 10 oldalát, és iratkozz fel minden hírlevélre, értesítőre, pályázatfigyelőre.

 

2. Fotóblog

 

Egy blogban nem csak fotókat posztolhatsz, írhatsz is. Akár magáról a fotózásról is, a kedvenc fotós témáidról, arról, amit szeretsz fotózni.

Ha örömödet leled a fényképezésben – márpedig még nem láttam olyat, aki nem leli, és ezt a szakmát választotta – akkor valószínűleg írni is tudsz a hobbidról.

Ötletadónak itt van néhány kérdés, amiket megválaszolva mesés cikkek születhetnek:

  • Hogyan választasz témát?
  • Hogyan választasz helyszínt?
  • Milyen évszakban és napszakban szoktál fényképezni, és miért akkor?
  • Mi az, ami megfogott egy képben, miért döntöttél úgy, hogy lefotózod?
  • Milyen fényképezőt és milyen kiegészítő eszközöket használsz?
  • Miért pont ezeket, mik a tapasztalataid?
  • Kerültél-e már érdekes/kínos helyzetbe fényképezés közben?
  • Hol publikálod a képeidet?
  • Milyen munkákat vállaltál eddig el? Ezekkel mik voltak a tapasztalataid?
  • Volt-e valami meglepő kérése egy ügyfelednek? Milyen kihívásaid voltak, hogyan birkóztál meg velük?

 

Ha további témákat szeretnél, gondolkodj még hasonló kérdéseken, és válaszold meg őket.

Ha még több ötletre vágysz, ajánlom figyelmedbe a http://marketingszoveg.com blogját vagy Bártfai Balázs TartalomMarketing a Gyakorlatban (http://tartalommarketingagyakorlatban.hu/) című zseniális könyvét, mely nekünk is rengeteg ötletet adott, és a most olvasotthoz hasonló, értékes és népszerű cikkek születéséhez járult hozzá. Ezekből nem csak a blogírást, de a tartalomterjesztést is megtanulhatod.

Tudnod kell, hogy a blog nem azonnal termel pénzt, de egy olyan eszköz, amivel hosszú távon megalapozhatod hírnevedet és későbbi bevételeidet. Legjobb, ha már akkor elkezdesz blogolni, amikor még csak kacérkodsz a pénzért fotózás gondolatával, vagy csak agyalsz azon, hogy majd egyszer professzionális fényképész leszel. Így ugyanis, mire elindulnál, már egy látogatott blogod lehet, amellyel akár azonnal szerezhetsz ügyfeleket, elég csak kitenned a saját hirdetéseidet.

 

És akkor hogyan realizálhatsz bevételt egy blogból?

Magától értetődő, hogy ha már vállalsz fotózást, akkor a saját szolgáltatásodat hirdesd rajta. Ily módon a blog valójában nem külön bevételi forrás, hanem egy hatékony marketing eszköz lesz.

 

De ha plusz bevételt szeretnél szerezni, arra is van pár tippem:

Tegyél ki affiliate ajánlatokat (olyan termékek hirdetése, melyek után jutalékot kaphatsz). Jó példa mondjuk, ha tesztet írsz egy fényképezőgépről (vagy csak megemlíted a masinát egy posztodban), akkor kiteheted mellé az arukereso.hu oldalát, melyen éppen ezt a fényképezőt hirdeti. Vagy valamelyik stockfotó oldalt is hirdetheted, ha a blogod olvasóinak hasznos ez az ajánlat.

Ha olyanoknak írsz tartalmat, akiket érdekel a fényképezés, ajánlhatod a Fotográfus és fotótermék-kereskedő OKJ-s tanfolyamunkat jutalékért. Előtte vedd fel velünk a kapcsolatot a TanfolyamOKJ.hu/nevjegy oldal végén található űrlapon, válaszd ki az „Együtt szeretnék működni Veletek” lehetőséget, írd le, mit szeretnél, és mi egyeztetünk Veled az együttműködés részleteiről.

Árulhatod az oldaladon a képeidet is. Erre persze alapból jobb a Stockfotós oldal, de a fotós blog plusz egy lehetőség, hogy reklámozd a munkáidat – hát miért hagynád ki?

Jeleníts meg Google AdSense hirdetéseket. A Google rendszerébe egyszerű beregisztrálni és nagyon profin van összerakva, mindig az olvasó számára legrelevánsabb hirdetést jeleníti meg, hogy maximalizálja a kattintások számít (és a jutalékodat).

 

3. Stock fotós oldalak

 

Rengeteg stock fotó oldal létezik, ahonnan grafikusok, cégek vásárolnak fotókat a weboldalaikhoz, reklámanyagaikhoz. Az oldalakat fenntartó ügynökségek minden egyes eladás után részesedést fizetnek a fotósnak az eladott kép árából.

Ezekre az oldalakra tölts fel minél több jó minőségű képet.

Ha már hobbi fotósként egy ideje kattintgatsz, akkor szedd össze az eddigi képeidet, mert azokat hamar készpénzre válthatod. Hosszú távon pedig egy erős passzív jövedelmet építhetsz fel Magadnak a stockfotós oldalak segítségével.

Nagyon egyszerű dolgod van:

Be kell regisztrálnod az oldalakra, ezután tölthetsz fel képeket. Néhány weblapnál az első feltöltés előtt meg kell nézned egy rövid oktató anyagot arról, milyen fotókat lehet feltölteni, majd ki kell töltened egy tesztet. Ne aggódj, ez könnyebb, mint gondolnád. Úgy van összeállítva az oktatóanyag, hogy ne und meg, és pörgősen végig tudj rajta futni. Nem elriasztani akarják a fényképészeket, hanem megfogni 🙂

Ezután elkezdheted a jól sikerült képek feltöltését. Kiemelten fontos, hogy csak jó minőségű fényképeket tölts fel, mert egyébként elutasítják – és jogosan, mert ki venne meg több dollárért egy szemcsés vagy homályos képet?

Figyelj, hogy a fotóid ne legyenek életlenek, sem alul- vagy túlexponáltak.

A feltöltéskor meg kell adni a címet, leírást, kulcsszavakat is. A címet úgy válaszd meg, hogy az a lehető legjobban leírja, mit láthatunk a képen. Egyszerű szavakat használj címadásnál. Lehetőleg ne használj toldalékokat a címben, mert úgy a felhasználók is nehezebben találják meg, és a fordító sem feltétlenül boldogul vele. A leírás legyen egyértelmű, a kulcsszavakat (tag-eket, címkéket) pedig pontosan töltsd ki.

Gondolkozz a fényképeket keresők fejével… Vajon milyen keresőszavakat írnak be, ha valamilyen témához fotókat keresnek? Próbáld kitalálni, és írd bele ezeket a kifejezéseket, mert így sokkal gyakrabban ki fogja adni a kereső, és ez meglátszik majd a bevételeiden is.

 

 

Mennyit tudsz vele keresni?

 

Ez attól függ, hogy mennyi képet töltesz fel, milyen minőségűek a fotóid, és hány ilyen oldalt használsz.

Ha néhány száz képet feltolsz egyetlen oldalra, akkor csak pár dollárra számíthatsz havonta.

Azonban, ha sokat fotózol, és a képeidet folyamatosan feltöltöd a népszerűbb oldalakra, 100-150 ezer forintos jövedelem is reális lehet.

Minél több képed van, annál nagyobb az esélye, hogy a Te felvételeidet választják az oldalról, így mindent tölts fel, amit csak tudsz.

 

Milyen oldalakat használj?

Néhány stockfotó oldal az induláshoz:

 

http://www.shutterstock.com

https://www.dreamstime.com/

http://www.istockphoto.com/

https://hu.123rf.com/

http://www.crestock.com/

https://eu.fotolia.com/

http://depositphotos.com

https://cutcaster.com/

 

 

4. Kevéssé ismert rendezvények fotózása

 

Olyan rendezvényeken való fotózás, ahová nem hívnak külön fotóst 🙂 Ez is a való életből vett példa.

Ilyenek például az alacsony létszámú koncertek, kisebb meetupok, tréningek.

Itt kevesebb pénzre lehet számítani, mert itt ugye nem hívták a fotóst, csak jött.

Úgy van nagyobb esélyed a sikerre, ha előzetesen megkeresed a szervezőt, és egyeztettek.

Adj egy visszautasíthatatlan árajánlatot. Például ha egy nagyobb rendezvény fényképezése 50.000 Ft lenne, de mivel Te szeretnéd támogatni a kisvállalkozásokat (vagy kezdő együtteseket), meg amúgy pont ráérsz, így 5000 forintért most beugranál egy órára.

Miért jó ez a rendezvény szervezőinek? Mert olyan fényképeket adsz, amelyeket kitehetnek a honlapra referenciaként, bizonyítékként, hogy voltak sikeres rendezvényei, készülhet a cégvezetőről, a cégről profi kép a piaci ár töredékéért.

Én céges fejjel gondolkodom, és egy biztos: ha tartunk egyszer egy kisebb rendezvényt, és valaki megkeres azzal, hogy megdobna pár profi fotóval egy ötösért, én kapni fogok az ajánlaton!

 

Bár hallottam olyat, hogy valaki fotósként kitelepült ilyen kisebb összejövetelekre, és pár száz forintért fotózta a résztvevőket, én ebben mégsem látok akkora fantáziát. Inkább azt mondom, hogy építs kapcsolatokat: kérd el a résztvevők e-mail címét, hogy elküldhesd Nekik a fényképeket, amiken szerepelnek. Ez jó ügyfélszerzési mód lehet egy vállalkozókkal teli rendezvényen. Egy koncertnél talán kevésbé.

 

 

5. Családi fotózás

 

Egyre nagyobb az igény és a fizetőképes kereslet a profi, családi fotókra, amelyeket a család körbeküldözgethet a rokonoknak, feltöltheti a Facebookra, albumokba rendezhet, kitehet a falra…

Marketing tipp:

Nézd meg, kutasd le, hogy mi az, amit nem sokan csinálnak, de a piacnak lenne rá igénye.

Hol kutass? Csatlakozz Facebook csoportokhoz, nézz meg pár témába vágó blogot, fórumot, vagy a gyakorikerdesek.hu oldalt.

Picit több idő, de pontosabb eredményt hoz: készíts egy rövid felmérést ingyenes Google űrlappal. Kérdezd meg benne, hogy mi az, ami nem tetszett más fotósok szolgáltatásaiban, mi az, amit hiányoltak, mi az, amit szeretne, de senkinél sem lehet, illetve milyen típusú fotókra, szolgáltatásokra lenne igénye. Majd ezt oszd meg Facebookon az idővonalakon, és pár releváns csoportban. Esetleg fórumokon is, de azért ne spammelj.

Ha még pontosabb piackutatást akarsz, több választ a potenciális vevőidtől, akkor promótáld meg Facebookon az űrlapodat néhány ezer forinttal. Célozz az anyákra.

Ha ez megvan, alakíts ki olyan szolgáltatásokat, amelyekre nagyobb igény mutatkozott, amiket többen hiányoltak másoknál. Majd ezt hirdesd. Akár azokon a helyeken is közzé teheted, ahol a kérdőívet megosztottad.

Például, ha minden fotós jelmezes, műtermes, előre beállított képeket hajlandó csak készíteni, akkor Te hirdess olyan szolgáltatást, hogy kimész a családhoz, elkapod a hétköznapi, életszerű, „valódi” pillanatokat, érzéseket…

Ugyanígy fordítva: ha a Te piacodon csak olyan fotósok vannak, akik pont ezt csinálják, de sokaknak lenne igénye a műtermi, beállított, jelmezes fényképekre is, akkor erre dolgozz ki egy szolgáltatást, mert akkor ebben leszel egyedülálló és különleges.

És mint tudjuk, a különleges, egyedi szolgáltatásokat jobban megfizetik, mint a „tucatárut”.

 

 

Bevételnövelő tipp:

Az előzőleg említett piackutatásból mazsolázd ki, mik voltak az „extrább” kérések, amelyeket nem mindenki akar, de akit érdekel, az pluszban fizetne is érte. Ha ezeket tudod teljesíteni, dolgozz ki ezekre is csomagajánlatokat, vagy a normál csomagodhoz tegyél feláras plusz szolgáltatásokat.

Az is jó megoldás, ha ezeket úgynevezett upsell-ként adod el: azaz, amikor megrendelnek egy szolgáltatást, felkínálsz egy kiegészítő szolgáltatást, így növelve a bevételedet. Az upsell kiválóan alkalmazható online rendelésnél és személyes tárgyalásnál is. Ügyelj az árképzésre: az upsell-ekre mindig nagy árrést pakolj.

Pár példa feláras szolgáltatásra vagy upsellre:

A – Ha a fotóalbum készítés nincs benne az alapszolgáltatásodban, akkor felajánlhatod, hogy +5000 forintért egy gyönyörű fotóalbumba rendezel 20 képet. Vagy eleve két ajánlatot mutatsz: van az „alap” fotóalbum 4000 forintért, de van ez a gyönyörű, varázslatos darab, ami majd megszólal, 15000 forintért. Ekkor a többség már nem azon gondolkodik, hogy vegyen-e pluszban albumot, hanem azon, hogy melyiket vegye. És ez Neked mind-mind plusz bevételt hoz.

B – Felajánlhatod, hogy a család által kiválasztott 3 képet elkészíted olyan szűrőkkel, amelyek sajátos művészi hatást kölcsönöznek neki… ami azért jó, mert jobban mutat a face-en, vagy a levelezőlapon, amit a nagyinak küldenek, stb. Mindezt csak plusz 5000 forintért, vagy választhat 5 képet, 6000 forintért. Vagy 5 képet 9000 forintért, és mellé adsz egy oktatóvideót, amellyel saját maga beállíthatja egy képszerkesztővel azokat a szűrőket, amelyekkel eléri ezt a hatást…

C – Ha mondjuk, az alapcsomagban azt vállalod, hogy 5 megapixeles képeket adsz, de Te 13 megapixeles géppel dolgozol, akkor felajánlhatod, hogy „az 5 megapixel is nagyon szép, de ha a legjobb minőséget szeretné, akkor kérheti 13 megapixeles csomagot plusz 3000 forintért”. Mi tudjuk, hogy egy képminőségnél elsősorban nem a megapixel, hanem a szakértelem, és persze a gép számít, de sokan túlbecsülik a felbontás jelentőségét, így nem sajnálnának pár ezrest a több pixelért 🙂

 

Mindez csak pár példa, az ajánlatok és az árak a Te szájízed szerint variálhatóak… a lehetőségek végtelenek. Kár, hogy sok pályatársad nem használja ki.

Persze nem kötelező, de gondold meg, hova tartoznál inkább: a tengődő művészek közé, vagy a befutott, jól kereső szakemberek közé…

 

 

6. Légy proaktív

 

Gyűjtsd össze minél több (online és offline) magazin, internetes portál elérhetőségét.

Küldj ki számukra egy tömör bemutatkozó levelet a referenciáddal. Ne Magadat fényezd benne, hanem azt írd le, miért járnának jól Veled. Keltsd fel a figyelmüket, domborítsd ki az előnyeidet.

Ehhez már kell egy kis kockázatvállalás, de (én így csinálnám!) ajánld fel, hogy készítesz egy cikkhez egy ingyen munkát, és ha tetszik, akkor vegyenek fel állandó partnernek (alvállalkozónak vagy alkalmazottnak).

Ne azon bosszankodj előre, hogy biztosan átvernek az ingyen munkákkal (néha előfordul ilyen, de ezt le kell nyelni!), hanem azt fogd fel, hogy így egy kockázatmentes kipróbálást nyújtasz a magazinnak, emiatt sokkal többen szóba fognak Veled állni. Így hamarabb találsz olyan partnert, aki később folyamatos megbízód lesz.

 

 

7. Iskolai fotózás

 

Egy szülőnek a gyerekei a legféltettebb kincsei. Ők azok, akikért mindent megtennének, akikről emlékeket gyűjtenek, és akik képeit minden lehetséges helyre kiteszik… az, hogy a legsikeresebbek legyenek ezek a fotók, általános iskolában még fontosabb.

Nyilvánvaló hát, mennyire fontos, hogy legyenek ilyen képek, hogy ezeket a lehető legjobb fotós készítse, és a gyerekek a legjobb formájukban (legaranyosabban, legédesebben) jelenjenek meg a képen, hiszen ezek a felvételek évtizedekig lehetnek egy iroda díszei vagy egy pénztárca lakói…

Marketing tipp: emeld ki a reklámszövegeidben (a honlapon, a hirdetésedben) és személyes kommunikációnál, hogy mennyire fontosnak tartod, hogy biztosan kiváló kép készüljön. Hangsúlyozd, hogy mennyire értesz ahhoz, hogy a gyermekek a legbűbájosabban, legtüneményesebben tűnjenek fel a fotókon. Használd nyugodtan azokat a mondatokat, amiket az első két bekezdésben írtam – ezzel tudsz hatni a szülőkre és a tanító nénikre.

 

 

8. Céges fotózás

 

Sorolom mindjárt, mi tartozik ide, de előtte nézzük, miért érdemes kiemelten foglalkoznod ezzel a kategóriával:

Céges fotózás

 

  • A cégek sokkal inkább jelentenek fizetőképes keresletet számodra, mint a magánszemélyek
  • a céges költségvetés nagyobb: a cégek döntéshozói más nagyságrendben gondolkodnak: amíg egy családnak egy 30.000 forintos plusz kiadás is megterhelő lehet, a cégek jobban ki tudják gazdálkodni az 5-10-szeresét is.
  • a vállalkozók megtérüléssel számolnak – számukra a céges fotózás nem egy egyszerű kiadás, mint egy magánszemélynek, hanem egy befektetés, ami megtérül. Éppen ezért könnyebb eladnod számukra a szolgáltatást. Persze a reklámszövegeidben meg kell mutatnod, hogyan fog megtérülni.

 

 

1. Portréfotózás

A reklám és az eladás első lépései közé tartozik, hogy ébresszünk bizalmat a leendő vásárlókban.

Épp ezért egy valamirevaló céges honlap elengedhetetlen kelléke egy-egy jó minőségű fotó a munkatársakról. Szerinted mikor keresi fel több ügyfél a céget, ha egy profi fotós készít bizalomgerjesztő portrékat a csapatról, vagy ha az ügyvezető kattintgat párat a telefonjával?

 

2. Fényképek a cégről

A honlaphoz és a reklámanyagokhoz általában szükség van jó minőségű képekre a cégről: a telephelyről, az irodáról, az eszközökről, a dolgozó munkatársakról, és úgy általában a cég mindennapjairól.

 

3. Termékfotók

Ha egy cég termékeket forgalmaz, felmerül az igény egyedi, jó minőségű termékfotókra. Sokan persze ezt úgy próbálják megspórolni, hogy a gyártó egyenfotóit használják…

De akik felismerték (és egyre többen vannak ilyenek!), hogy sokkal jobban megéri kitűnni a tömegből, ahelyett, hogy elvegyülnének a szürke webshopok tengerében, azok nem sajnálják a befektetést a jó minőségű fényképekre sem.

 

4. Céges rendezvény fotózása

Bármi is volt egy céges rendezvény eredeti célja, és bármennyi résztvevője is volt, hasznos, ha egy profi fotós megörökíti az eseményt, hiszen ezeket a képeket a cég később számtalan helyzetben fel tudja használni. Ki tudják tenni a honlapra bizalomépítő elemnek (komoly cég benyomását kelti az a cég, amely rendezvényeket szervez), egyfajta referencia lehet a potenciális ügyfeleknek (látják, hogy vannak más ügyfelek is, és az alkalmazottak is hús-vér emberek), de akár a honlap vagy brosúrák központi grafikai eleme is lehet egy jól sikerült rendezvényfotó.

 

Cégek esetén különösen jól működnek az upsellek és a csomagajánlatok.

 

 

9. Fotózás óceánjáró hajón

 

Kétség sem férhet hozzá, hogy ez az egyik legizgalmasabb lehetőség. Ha kalandvágyó vagy és szeretsz utazni, ez Neked való munka.

Az alapfizetés 1000-1200$ / hónap, erre általában jönnek még plusz munkák, jutalékok, így a teljes fizetésed jellemzően 1600-2000$ várható, ez körülbelül 500-600 ezer forint havonta.

Jól kereshetsz, de tény, hogy a magas fizetésért cserébe dolgoznod is kell: egy héten általában fél szabadnapod van, egy turnus pedig 4-5 hónapig tart. Természetesen ehhez a munkához folyékony nyelvtudásra is szükséged van.

A munka előnye a kivételes fizetésen kívül, hogy egzotikus tájakat, távoli országokat járhatsz be. Olyan helyekre juthatsz el úgy, hogy pénzt keresel, amiért mások vagyonokat fizetnek.

Szinte mindenkinek van olyan ismerőse, aki hajón dolgozott – nekem is van több. Én kívülről annyit láttam, hogy élvezik a munkát, amikor itthon vannak, kicsit pihennek, de pár hét után már visszavágynak a hajóra. Mindig be tudtak ruházni a legmodernebb eszközökre, nem igazán kellett visszafogniuk a költekezést, és mellette pár év alatt összespórolták egy fél lakás árát.

 

10. Esküvői fotózás

 

Ezt is beraktam a listába, mert nem akartam teljesen mellőzni, de két fontos tévhittel, és pár figyelmeztetéssel kezdem:

Tévhit 1: az esküvői fotózás könnyű

A valóság ezzel szemben az, hogy ez az egyik legnagyobb kihívás egy fotósnak. Az esküvőn és a lagzin számtalan megismételhetetlen pillanat van, így borzasztó nagy rutin szükséges ahhoz, hogy megfelelő időben és megfelelő minőségben elkapd ezeket a pillanatokat. Ha nem vagy elég tapasztalt és szakmailag felkészült, az keresztbe tehet a munkádnak – és az ifjú pár hangulatának.

Amíg egy családi fotózásnál egy-egy botlás elviselhető, addig egy esküvőnél más a helyzet. Előbbi helyzetben mondhatod a gyereknek, hogy ne piszkálja az orrát, vagy apunak, hogy ne ásítson bele a felvételbe, de egy esküvőn nem kérheted meg az anyakönyv-vezetőt, hogy legyen szíves, ismételje már el a kérdést, mert beremegett a kezed.

Ajánlunk néhány online továbbképzést esküvői fotózás témakörben. Nem könnyű ez a szakma, de ezekkel az oktatóanyagokkal könnyebbé teheted:

Üzleti Gyorsítósáv Esküvői Fotósoknak

Üzleti Mesterkurzus Esküvői Fotósoknak

Lightroom Workflow Esküvői Fotósoknak

 

Tévhit 2: az esküvői fotózás a „tuti biznisz”

Akik felületesen tájékozódtak, azok láthatták a neten, hogy nem ritka, hogy egy esküvőért 100-150 ezer forintot is elkér egy profi fényképész. Az összeg csábító, de ezt nem egy este alatt keresed meg. Amellett, hogy rendszerint külső helyszíneken, esküvői ruhás képeket is kell készíteni, legalább 80-100 óra utómunka vár a fényképészre az esemény után.

Egy fotós szerencsésnek mondható, ha évi 20-30 esküvői munkát megkap. Ezzel szemben más típusú melóknál akár minden napra betehetsz egy ügyfelet (kisebb munka esetén naponta többet is), ez évente több száz vagy több ezer megbízást jelent.

Arról ne is beszéljünk, hogy az esküvői fotózáshoz többféle professzionális fényképezőgépre és egyéb felszerelésre lesz szükséged. Az a készlet, amellyel már felelősen bevállalható egy ilyen munka, 2,5-3 millió forintba kerül.

Ha mégis ezt az utat választod, ügyfeleket sem lesz könnyű szerezned: mivel kis túlzással mindenki esküvői fotós akar lenni, nehéz kitűnni a reklámzajból.

 

Hogyan keress pénzt esküvői fényképészként?

Először is, csak azután lépj be ebbe az iparágba, miután megvan a kezdőkészleted és a kellő szakmai tudásod.

 

I – Próbálj specializálódni, egyedi szolgáltatásokkal kitűnni.

Egy korábbi pontban részletezett módon végezz közvélemény kutatást. Itt már nem babra megy a játék, így itt a profibb és pontosabb megoldáshoz nyúlj:

Igényes űrlapot készíts – jó az ingyenes Google űrlapok is, de vannak professzionálisabb szoftverek is, mint a SurveyGizmo, a SurveyMonkey vagy a magyar Urlapkeszito.hu.

Szponzoráld meg egy kisebb összeggel a kutatásodat a Facebookon. Célozz házasulandókra. Ezt technikailag többféleképpen meg tudod oldani: a Facebook lehetőséget ad olyan emberekre hirdetni, akik jegyben járnak, de lőhetsz olyanokra is, akik élettársi kapcsolatban vannak, vagy 25-35 évesek, és érdeklődési körükben szerepel a házasság.

Az sem elvetendő, hogy a kitöltőket azzal motiválod, hogy a kutatásban részvételért cserébe felajánlasz egy nagyobb értékű kupont, ha 1 éven belül rendelnek Tőled esküvői fotózást. Nagyon fontos, hogy tényleg magas jutalmat adj, mondjuk 10, 20 vagy akár 30 ezer forintos kedvezményre jogosító kupont. Azért ne spórolj ezen, mert ez a kutatás fogja megalapozni a jövődet, és ez lesz az, ami miatt sikeres esküvői fotósként fog ismerni a nagyközönség, nem pedig vegetáló fényképészként bénázol majd. Szóval ez nem ajándék, ez befektetés. És különben is, úgy alakítsd az árrésedet, hogy a kedvezményt levonva is maradjon még némi profit 😉

 

II – Növelj értéket, és kommunikáld a piaci előnyt

Sima DVD helyett tegyél a csomagajánlatodba egy díszdobozos DVD-t, amelyet az ifjú pár büszkén kitehet majd a polcra.

Mondd el, hogy a megbeszélt külső helyszínes fotózás alkalmával bármennyi helyszínre elkíséred a párt, nincsenek mennyiségbeli korlátok.

 

Vállalj garanciákat

Írd le a honlapon, hogy pályafutásod során összegyűjtöttél 7 olyan tuti helyszínt, amelyek biztosan jól mutatnak a fotóalbumban, és az itt készült fotókat látván garantáltan elolvad a család.

Ha valamit jobban, gyorsabban csinálsz, mint mások, kommunikáld! Gondold át, mik azok a tulajdonságok, amiket dicsértek az eddigi ügyfeleid? Pontos vagy? Ellazulnak a társaságodban? A vártnál gyorsabban kapják meg a digitális képeket? Biztosan van ilyen (mert mindig van!). Szedd össze ezeket, és „tedd ki a kirakatba”.

Találj ki még ilyeneket, a példák helyett használd érvként a saját erősségeidet.

 

 

III – Upsellezz!

A – a csomagban lévő díszdobozos DVD mellé ajánlj fel plusz kettőt 9900 Ft-ért, amit a házasulandó fiatalok a szüleiknek adhatnak ajándékba. Mivel egyet már úgyis megcsinálsz a csomag miatt, ez majdnem nulla plusz időt jelent, a nyersanyagköltséged meg mondjuk 1000 Ft, így egy ilyen upsellel nyersz úgy 9000-et.

Lehet olyan csomagod is, hogy 2 díszdobozos DVD-s album +9900 Ft, 6 db +19.900 (ekkor kap DVD-t az összes nagyi is), 15 db pedig +29.900 Ft (ebből jut a távolabbi rokonoknak, barátoknak is). Tény, hogy kevesen fogják a legnagyobb csomagot választani, de néha akadnak majd olyanok, akik mégis. A legolcsóbb csomagot pedig a többség kérni fogja.

B – Készíts díszes fotóalbumot, ebből is legyen ajánlatod 1 db-ra és több db-ra kedvezményesen.

C – Ha van olyan kivételesen különleges helyszíned, ahová Te bejuthatsz, de az átlagember nem, ezt is felajánlhatod külső helyszínként pár ezer forintért. (Vagy ingyen beleteheted a csomagajánlatodba, és akkor ez egy értéknövelő piaci előny.)

D – Ha már annyira felkapott vagy, hogy egy évre előre lefoglalnak, differenciáld az áraidat a foglalás időpontja szerint. Legyenek mondjuk „early bird” csomagok. Pl. több, mint egy évvel az esemény előtti foglalás esetén 140 ezer, fél év-1 év között 150 ezer, 3 hó-6 hó között 160 ezer, 3 hónap alatt 199 ezer. Persze az árakat mindig az aktuális leterheltségednek megfelelően alakítsd.

Biztos, hogy ennek az árazásnak van létjogosultsága, elég csak belegondolnom, hogy amikor esküvői fotóst választottunk, és találtunk egy kiváló fényképészt, nem mentünk volna máshoz akkor sem, ha kér 10.000 Ft sürgősségi felárat, azért, amiért elég későn foglaltuk le…

 

 

IV – Képezd Magad tovább, folyamatosan tanulj

Ahogy elkezdesz hivatásszerűen esküvőkön fényképezni, látni fogod, hogy miben kell fejlődnöd. Biztosan lesz olyan terület, amiben úgy érzed, hogy fejlődnöd kéne.

Ne söpörd a szőnyeg alá a problémát, próbálj mindig jobb és jobb lenni – így lesznek egyre elégedettebbek az ügyfeleid, és így lesz egyre több megbízásod!

Tanulhatsz autodidakta módon is, kiguglizhatod a megoldásokat az aktuális problémáidra, de keresgélhetsz fotós továbbképzéseket is.

Néhány ilyen online továbbképzés – kifejezetten esküvői fotósoknak:

Üzleti Gyorsítósáv Esküvői Fotósoknak

Üzleti Mesterkurzus Esküvői Fotósoknak

Lightroom Workflow Esküvői Fotósoknak

Nézd meg ezeket az oktatóanyagokat, mert számos fotós problémára kész megoldásokat kapsz bennük, és rengeteg felesleges kört fognak Neked megspórolni.

Az áruk szerintem kifejezetten jutányos, tekintve, hogy mennyi tudást kapsz cserébe… arról nem is beszélve, hogy mindössze egyetlen esküvői fotózás alatt visszakeresed a többszörösét 😉

 

 

Ezek hát az általunk leginkább ajánlott módszerek, ha fényképezéssel szeretnél pénzt keresni.

Pár év múlva majd arra gondolsz, hogy mekkora szerencse, hogy ezt az írást olvastad.

 

Nyilvánvaló, hogy amelyeknél fotós szolgáltatást kell számláznod, azokhoz szükséges fotográfusként szakképesítést szerezned.

Nem mondom azt, hogy jelentkezz, de gondolj bele, hogy hol leszel 2 év múlva akkor, ha most ezt elkezded, és hol leszel, ha nem kezded el.

Hogy a sikeresekhez akarsz-e tartozni, vagy a halogatókhoz, azt Rád bízom.

Jelentkezz a fotográfus tanfolyamra


Előre is köszönöm, hogy megosztod:
  • 245
    Shares
  • 245
    Shares
Comments are closed.